Бердичів

міська рада

У виконавчому комітеті вчергове відповіли депутату Богдану Кицаку щодо мораторію на тарифи

Листи від депутата Верховної Ради України Богдана Кицака з проханням ввести мораторій на ряд тарифів продовжують надходити до виконавчого комітету Бердичівської міської ради. Нагадаємо: у них народний обранець просить встановити мораторій до 1 січня 2021 року на підвищення тарифів для населення за послуги вивезення твердих побутових відходів, за послуги перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування, за послуги централізованого водопостачання і водовідведення та за технічне обслуговування ліфтів у м. Бердичеві. Свого часу аналогічні листи отримали міський голова та депутати міськради (відповідь Василя Мазура була оприлюднена на Офіційному сайті Бердичівської міської ради – https://berdychiv.com.ua/2020/02/%d1%83-%d0%b2%d1%96%d0%b4%d0%bf%d0%be%d0%b2%d1%96%d0%b4%d1%8c-%d0%bd%d0%b0-%d1%87%d0%b5%d1%80%d0%b3%d0%be%d0%b2%d0%b8%d0%b9-%d0%bb%d0%b8%d1%81%d1%82-%d0%b2%d1%96%d0%b4-%d0%bd%d0%b0%d1%80%d0%be%d0%b4/), і ось кожен по «своєму» екземпляру отримали члени виконкому.

Цього разу відповідь, що її пропонувалося дати депутатові, озвучив заступник міського голови Сергій Онофрійчук. Текст відповіді наводимо нижче.

«На Ваше депутатське звернення від 10.02.2020 виконавчий комітет Бердичівської міської ради повідомляє про наступну інформацію.

Питання цінового регулювання основних складових тарифів житлово-комунальних послуг належать до компетенції Кабінету міністрів України. Розрахунок та встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які відносяться до компетенції органів місцевого самоврядування проводяться згідно численних порядків, затверджених постановами КМУ.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» державна політика у сфері житлово-комунальних послуг направлена на забезпечення функціонування підприємств, установ та організацій, що виробляють, виконують та/або надають житлово-комунальні послуги, на умовах самофінансування, досягнення рівня економічно обґрунтованих витрат на виробництво таких послуг, тобто тарифи мають бути економічно обґрунтованими.

  1. Тариф на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для МКП «Бердичівводоканал» встановлений з 01.10.2019 рішенням виконавчого комітету від 30.09.2019 №278.

Структура діючих тарифів на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (транспортування стічних вод) наступна:

Електроенергія                           23,43%

Витрати на оплату праці           36,66% (зросла мін. зарплата з 4173    грн. до 4723 грн., також підвищився прожитковий мінімум з 1921грн. до 2027грн.)

Хімічні реагенти                                  3,88%

Відрахування  на соціальні заходи       7,56%

Амортизаційні відрахування               3,37%

Інші прямі витрати                             8,38%

ПДВ                                              16,67%

РАЗОМ                                        100%

  • Тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами встановлені з 15.08.2019 рішенням виконавчого комітету від 26.07.2019 №228.

Структура тарифу на послуги з вивезення ТВП без урахування ПДВ наступна:

Прямі витрати на оплату праці 41,00% (зросла мін. зарплата з 4173 грн. до 4723 грн.)

Відрахування  на соціальні заходи     9,00%

ПММ                                                   21,00%

Матеріали та запчастини                19,00%

Амортизаційні відрахування             3,00%

Інші прямі витрати                           6,00%

Податок на прибуток                       1,00%

  • Діючий тариф на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування у місті Бердичеві встановлений з 15.07.2017 рішенням виконавчого комітету від 15.05.2017 №180.

Основними його складовими є паливно-мастильні матеріали, запчастини та заробітна плата. З 2017 по 2020 роки мінімальна заробітна плата підвищувалася декілька разів, а саме, з 3 200,00 грн. до 4 723,00 грн. тобто на 67,8%. Вартість запчастин зросла в 1,5-1,9 рази.

З вищенаведеного видно, що основні складові тарифу, які можуть спричинити підвищення його вартості, це – електроенергія та заробітна плата. На жодну з цих складових органи місцевого самоврядування не впливають. Також, велику частку тарифу становлять податки різних рівнів.

Зокрема, розмір мінімальної заробітної плати прийнято Верховною Радою України від 14.11.2019 № 294-ІX. Статтею 8 Закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено мінімальну зарплату на 2020 рік – 4 723,00 грн., а прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2020 року – 2 027 гривень, з 1 липня – 2 118 гривень, з 1 грудня – 2 189 гривень.

Що стосується ціни на електроенергію, то згідно чинного законодавства на сьогодні працює ринок електричної енергії, на який органи місцевого самоврядування не мають жодного впливу. Тобто ціна на електроенергію залежить від загальних економічних чинників – попиту і пропозиції.

  • Що стосується тарифів на технічне обслуговування ліфтів. Роз’яснюємо Вам та Вашим економічним радникам, що відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» зі змінами з урахуванням Прикінцевих положень визначено, що з 10.06.2018 на законодавчому рівні не передбачено послуги з утримання будинків і споруд (ст. 5 Закону передбачає нову класифікацію ЖКП). Статтею 4 цього Закону за органами місцевого самоврядування закріплено повноваження щодо встановлення цін/тарифів на комунальні послуги (постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами). Отже, з 10.06.2018 органи місцевого самоврядування не мають повноважень щодо встановлення (у тому числі за результатами коригування) тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а як наслідок, і тарифів на технічне обслуговування ліфтів, т.як. це є складова вищевказаного тарифу.

Потрібно зазначити, що громадяни, які мають недостатній рівень доходу, мають право, надане їм державою, на оформлення субсидії, і вони, в значній мірі, ним користуються.

Зокрема:

  • по водопостачанню та водовідведенню загальна кількість особових рахунків в місті – 30 090 ос.рах., з них отримують субсидію у готівковій формі – 7 123 домогосподарства, у безготівковій формі – 415 домогосподарств, користуються пільгами – 4 310 домогосподарств, тобто 39,4 % від загальної кількості особових рахунків.
  • по теплопостачанню загальна кількість особових рахунків – 11 986 ос.рах., з них отримують субсидію у готівковій формі – 3 304 домогосподарства, у безготівковій формі – 197 домогосподарств, користуються пільгами – 2 148 домогосподарств, тобто 47 % від загальної кількості особових рахунків.

Додатково інформуємо, що за визначенням, Морато́рій (від лат. moratorius — що уповільнює, відстрочує) це – відстрочення виконання зобов’язань, що встановлюються урядом на певний термін або до закінчення яких-небудь надзвичайних подій (наприклад, війни, стихійних лих).(джерело – Вікіпедія, Український тлумачний словник)

Навіть, якщо припустити, можливість накладення мораторію на будь-який тариф міською владою, що за визначенням не є її компетенцією, міська влада мала б компенсувати різницю у витратах підприємств-надавачів послуг, тобто відповідні кошти потрібно передбачити в бюджеті міста, щоб оплатити за державу, гарантований нею захист малозабезпеченої категорії громадян. Перекладання додаткового навантаження на міський бюджет веде до зменшення видатків на роботи з капітального будівництва, капітальних та поточних ремонтів, утримання об’єктів благоустрою та ін., що призведе до погіршення надання послуг водопостачання, водовідведення, централізованого теплопостачання тощо, тобто заведе «у глухий кут».

З боку членів виконкому текст листа-відповіді заперечень не викликав.